Contoh Surat Rayuan Kepada Datuk Bandar Jb

Ketua pegawai maklumat (cio) carta organisasi; Noorazam bin dato' haji osman. Saya ingin memohon jasa baik pihak tuan/puan untuk mempertimbangkan rayuan saya untuk menngurangkan kadar saman dan denda yang dikenakan kepada saya. Saya memohon maaf dan berjanji sepenuh hati saya untuk tidak akan mengulangi

Contoh Surat Rayuan Pengurangan Bayaran
Contoh Surat Rayuan Pengurangan Bayaran

Kalau dia penerima bantuan jkm, kena kemukakan kad jkm. Beliau mula berkhidmat di negeri perak pada 15 april 2003. Paparan terbaik menggunakan internet explorer 9.0 / mozilla firefox 12.0 / google chrome 13.0 ke atas dengan resolusi 1024 x. Yang berhormat tuan haji mohd nasir bin abd salam, pegawai kewangan negeri johor. Yang berbahagia datuk yahya bin jaafar, ketua whip ahli majlis, majlis bandaraya johor bahru Jb neon recreational night jumaat, 22 julai 2022 dataran bandar raya johor bahru 8.30.

Contoh Surat Rayuan Kepada Datuk Bandar Jb. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Jika anda pernah diminta untuk menulis surat rujukan watak, anda tahu kebimbangan yang boleh dibuat oleh permintaan itu. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.

Mula Menulis Surat.

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3 - Pembukaan

Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.

LANGKAH 4: Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Anda harus cuba memasukkan sekurang-kurangnya satu hingga tiga kualiti terbaik dalam diri orang itu semasa menulis surat itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.

Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Sekarang, andaikan mereka juga sedang mencari jawatan penyelia. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur ​​dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.

Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.

Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.

Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ini pengalaman harus menunjukkan bagaimana orang itu berkelakuan.

Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.

Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .

LANGKAH 6: The Valediction

End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".

Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Tandatangan surat itu.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Mohon Projek

Contoh Surat Authorised Letter Unifi

Contoh Surat Wakil Syarikat Untuk Jpj

Doc Surat Majlis Makan Malam Amal

Contoh Surat Rasmi Mohon Cuti Sebulan

Surat Lantikan Sebagai Wakil Syarikat

Format Surat Rasmi Untuk Kastam Malaysia

Surat Cuti Ahli Keluarga Meninggal

Contoh Surat Rayuan Pengurangan Bayaran Balik Pinjaman Ptptn

Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 4 Tahun 1995